Fortarock - The Festival, Nijmegen, 11.7.2009 (review)

17. července 2009 v 12:05 | Nefi |  !!Events!!
Datum konání: 11.7.2009
Místo: Park Brekkestein, Nijmegen, Netherlands
Čas: asi tak 14.00 - 22.30
Účinkující: Warbringer, Heidevolk, All Shall Perish, Delain, The Dillinger Escape Plan, Keep Of Kalessin, Kataklysm, Candlemass, Death Angel, Satyricon, Meshuggah, Moonspell

Na tento jednodenní festival jsme vyrazili až po poledni, ovšem cesta byla příjemně prosluněná a obloha slibovala na celý den pěkně počasí. Z Eindhovenu do Nijmegenu to bylo nějakých 50 kilometrů, takže jsme na místo určení dorazili někdy před druhou hodinou. Najít samotný areál bylo trošku složitější, ale nakonec jsme zaparkovali na předem připraveném parkovišti, kde bylo překvapivě moc volných míst. No, vlastně se není čemu divit, jelikož stojany na kola vedle parkoviště byly přeplněny. To je tu celkem normální, Holanďané jsou opravdu bláznivý cyklistický národ.
Areál festivalu se sice hodně vzdaloval od rozměrů takové likérky R.Jelínka, ovšem místa bylo přece jenom dostatek. Akce se konala v místním parku, takže byl celý areál obklopen příjemnou zelení. Kolem velkého počtu dřevěných stolů s lavičkami byly stánky s jídlem. Občerstvení samozřejmě nechybělo na každém kroku. Musím však podotknout, že pít pivo ze třetinek je docela zvěrstvo. No, už najít v hospodě půllitr je tady umění.Davy lidí byly na začátku festivalu v řádu tak dvou - tří tisíc lidí, ovšem k večeru si myslím, že k desítce tisíc účastníku nebylo daleko (ovšem mé odhady berte s rezervou).
Pódia byly dvě, zajímavě řešené - jedno open air a druhé v obrovském cirkusovém stanu. Za to by pořadatelé zasloužili opravdu velkou pochvalu, jelikož tak odpadla čekací doba. Lidi se prostě po skončení jednoho vystoupení přesunuli ke druhému podiu a za takových 5 minut už si užívali další show.
Po našem příjezdu právě na venkovním pódiu hrála místní gothic metalová kapela Delain. Musím uznat, že ačkoliv se už většinou u těchhle kapel s ženskou zpěvačkou nudím, tohle vystoupení mělo grády. Podle mě pětistunná basa a kytara se sedmi strunami ještě hezky dobarvovaly celý zvuk. Mylsím, že to bylo docela překvapení, ale byl to opravdu koncert na úrovni.
Další na řadě pak byli žánrově nepopsatelní The Dillinger Escape Plan. Během vystoupení do sebe míchali i žánry, které k sobě zdánlivě nějdou, jako je jazz, punk, harcore a podobně. Jejich vystoupení bylo spíše ukázkou bláznivosti než kvalitní hudební produkce. Kytarista nevěděl kam by vletěl a co by udělal za pohyb. Jediné co mě na téhle kapele zaujalo byla opravdu jen vizuální stránka, ovšem hudba mi neměla absolutně co říct.
Zato Keep Of Kalessin, to byla jiná. Vystoupení těchhle Norů v žádném případě nepostradá slušnou dávku energie, kterou dokázali předat i publiku. Jako třešnička na dortu se ke konci festivalu předvedl kytarista hrou nad hlavou a bubeník si vystříhl také svoje sólo. Během písně "Ascendant" z aktuálního alba "Kolossus" se mi zdálo, že koukám na několik větrníků zároveň :D Ano, skutečně umí skvěle točit vlasy. Parádní vystoupení, ovšem reakce publika se mi zdály poněkud chladnější než si kapela zasloužila.
Po nich následovali v tent stage "maséři z Kanady", neboli Kataklysm. Koncert opravdu profesionální, na jedničku. Ovšem co se dělo pod pódiem, to byl opravdu masakr. Pogovala tak skoro polovina lidí a jelikož jsem stála zrovna ve druhé řadě, měla jsem masáž zad zadarmo. Ovšem největší peklo nastalo ke konci koncertu, kdy se napovel zpěváka Maurizia Iacona utvořil mezi davem velký prázdný čtverec, kde stály řady lidí na proti sobě a po začátku písně si vyrazili naproti a začala opravdu krutá mela. Tady naopak než u předchozí kapely, Kataklysm hráli sice výborně, ovšem co předvedlo publikum bylo snad ještě lepší.
Po promasírovaných zádech jsme si šli na chvíli sednout než vystoupí naši očekávaní Satyricon. Proto jsem se koncertu Candlemass nezúčastnila, ovšem to, co jsem občas zaslechla mi připadalo všechno jako jedna stejná věc. Prostě nemastné neslané. Na vystoupení Death Angel už jsme seděli znuděně u druhého podia, takže jsem je vůbec neslyšela. Ale podle reakcí na internetu, to vypadá, že hráli dobře. No, nemohu posoudit.
Po nich už přišla hvězda, na kterou jsme se celý den nejvíc těšili. Satyricon. Měli jsme místo v první řadě a tak jsem si konečně mohla všimnout i Frosta za bicíma. Jak to tak vypadá, nechal si narůst vousy, a pardon, vypadá tak dosti podivně. To, že se Satyr nechal ostříhat nakrátko nechám být, přece jen už to není žádná novinka. Set začali příjemnou "Commando" z poslední desky, během koncertu zazněly zaručené kousky jako "The Pentagram Burns", "K.I.N.G.", "Fuel For Hatred" nebo "Black Crow On a Tombstone" z nového alba The Age Of Nero. Na tu hodinku co hráli, podle mě set opravdu vyvážený, pár písní z téměř každého alba (ovšem více z nového, to se rozumí, že). Satyr si i párkrát zahrál na kytaru. Jako poslední byla očekáváná "Mother North", kterou osobně považuji za jednu z nejlepších black metalových skladeb. Klasický začátek kdy na Satyrův povel publikum zpívalo známou melodii a pak sladká odměna v podobě celé písně. Live verze je sice trochu upravená a podle mě trošku ztrácí na svě mystičnosti, ovšem pořád je to umělecké dílo. Jako vždy Satyricon nezklamali (nutno říci, že koncert minulý prosinec v pražském Futur, byl pro mě jedním z nejlepších zážitků roku 2008) a snad se dočkali i patřičné odezvy. Dle mého se na ně ukázalo v davu docela dost lidí.
Jako další pak hráli Meshuggah, ovšem neměla jsem dílu jít se podívat jak jim to jde, proto nemám žádné tušení jak hráli. Pak se na pódiu pod už temnější oblohou ukázali Moonspell se svou vizuální show a hostem, zpěvačkou z The Gathering, Anekke van Giersbergen. Také jsem to moc nevnímala, ovšem co jsem slyšela se mi docela líbilo.
Tím tedy závěr festivalu, pak ještě následoval speciální host, kterého jsme si však nechali ujít a ze kterého se vyklubala kapela, kterou vůbec neznám.

Hodnocení
: